Dec 25, 2009

ada kawan aku cakap : fais, kau ni lambat la

ada sorang kawan aku ni..merendah2 kan aku..
yela..mana tak nye, umur dah 21, tapi baru diploma..sem 4 lak tu..
die dah thn ke-2 degree dh..

hal ni xpernah timbul pun (maybe semua nk jaga hati aku kot)
tp mamat ni jenis yg bterus terang agaknye, die pn tanye aku :

mamat ni : fais, ko xrase lambat ke perjalanan ko?

aku : aku rasa mcm lambat

mamat ni : bukan mcm lambat, memang lambat pun! kitorang semua dah sambung degree,
paling tak pn dah abis diploma bln 12 ni..ko lak baru nk sem 5 thn dpn

mmg terbakar hati aku die ckp mcm tu, mungkin die gah dgn degree yg tgh die blaja skrg
sampai x fikir pun ape aku rasa. tapi xpe, aku dah sediakan jawapan2 utk soalan2 menghina mcm ni. lalu dgn muka senyum, rilek dan yakinnye aku pn jawab :


aku : memang dah lambat pun..tp sekurang2nye aku start dari bawah.. aku tpaksa tempuh sijil
pelukis pelan dulu masa kat kolej..pelukis pelan u know..bukan senibina..

mamat ni : tapi dari ko amik sijil dulu, baik ko apply lain je..amik yg diploma terus, x boleh??

peh, die melawan, aku pn kena tingkatkan kekuatan!

aku : klu aku nk cepat, dah lama aku terima diploma teknologi kayu kat poli shah alam
dulu, tapi dah aku xminat, aku lg suka bidang architecture ni..xkesah la lama mana pn..
famili aku pn bagi support juga meh..diorg ckp xde org lg dlm famili yg nk jd arkitek

mamat ni : tapi ko rugi masa la fais..buang masa, buang duit

boleh tahan, mmg bongkak mamat ni!


aku : memang la aku lambat, tapi sikit pun aku xrasa rugi..sbb aku dah ade pengalaman keje
jadi plukis pelan setahun, sekurang2 nye aku praktik kan ape yg aku blaja dulu..
so skrg ada kat poli aku boleh praktik kan apa yg aku dpt time keje dulu dgn blaja kat sini

mamat ni : ...................................................

(tau lak ko tergamam)

aku pun sembur lagi..

aku : aku bukan ape, aku kalau boleh nak merasa semua keadaan, aku dah rasa keadaan sijil
kat kolej komuniti mcm mn, skrg aku tgh nk merasa diploma kat poli mcm mana..
n last skali aku nk rasa kehidupan degree kat U mcm mn lak..insya Allah..
orang kata amali+teori=baek punya

mamat ni : ...................................................(muka masam2 kelat)

kesian lak tgk die, tu la ckp ikut sedap nenek je
, aku pn blagak la mcm xterasa hati dgn die
dptkan balik mood masa awal2 tadi

aku : yela, aku tau, aku pun salah gak main2 masa spm dulu, xde A pn..9G ade la..aku skrg ni
macam tengah menerima hukuman untuk kesalahan yg lepas..ko xpe, ko pandai..

die pun senyum..eh? asal aku yg amik hati die, patut die la yg amik hati aku sbb die yg dok
pekena aku awal2 td..ape la samdol aku
ni

7 comments:

Cahaya Yang Riang Gembira said...

Fais yg lambat tapi pndai amik hati orang balik.. Ahaks.. ;p

Ouh.. Future architect, mst terer mlukis ni.. Nantikan tulun design kan umah untuk saye ek.. Heehee.. ;)

~ bravo bravo sbb punye smngat dn cita yg tggi.. smoga berjaye.. hee.

oranglidi said...

RILEK2.. wa spm pun x lepas.

ahmad fais ishak said...

btol2..klu nk berjaya xsemestinye bergantung kat spm

Unknown said...

siapa samdol?? bahaha :D

azzaliena suziantie said...

huahua...rileks babe.chill..
lawa blog jugak
muahahahaha

rhapsody LiN said...

ala.. rilek je.. kalau cepat2 pon buat stress. lin nie ambik foundation. mmg la cepat by 20 dah degree. tapi stress blajar tu tuhan je la yang tau.. kadang2 rasa menyesal x ambik dip lps spm dulu. nak balaja enjoy sikit.

kata kat kwn yang agak bongkak tu member2 lin yang sebaya ada yang dah masuk 3rd year degree medic lg. umo bru 19. hehe..

ziesya zulkifli said...

wahahah..
rilek suda~

Post a Comment